Deze site maakt gebruik van: Cookies
Home
Tell a friend
Email
Toevoegen
aan
favorieten
Zoeken in Hartslagmetertraining.nl via Google
 
 
 

Door regelmatig flink te trainen en vetarm te eten kan al binnen enkele maanden een goed resultaat worden bereikt. Je moet er niet raar van opkijken dat je door de training ook meer gaat eten: dat geeft niet, zolang het maar koolhydraten en geen vetten zijn! Wel moet er voor worden gewaakt dat het verschil tussen opname en verbruik niet groter wordt dan 750 kcal per dag, omdat dan de kans bestaat dat er spierweefsel wordt verbrand.

Veel mensen denken dat je langdurig en vooral rustig (wandelen of fietsen) moet gaan sporten als je gewicht wilt verliezen, omdat zo de vetverbranding het hoogst is. Het is echter beter om intensiever te gaan sporten. Je verbrandt zo evenveel vetten, maar ook meer koolhydraten en glycogeen. Tijdens een rustige training verbrand je ongeveer 500 kcal per uur. Het percentage vetten is hierbij ongeveer 50%. Het verbruik aan vetten is hierbij dus 250 kcal. Bij een intensieve training verbrandt je heel wat meer: 1000 kcal per uur. Het verbruik aan vetten is echter afgenomen tot 25%. Bij deze intensieve training is het verbruik aan vetten dus ook 250 kcal! Een ander belangrijk voordeel is dat na de volgende maaltijd eerst de glycogeenvoorraad in de spieren wordt aangevuld en daarna een eventueel energieoverschot als vetmassa wordt opgeslagen. Het is natuurlijk wel zo dat rustige sportbeoefening veel langer kan worden volgehouden en er dus ook meer (vet) verbrand gaat worden. Het kost echter wel meer tijd. Een ander nadeel van intensieve training is dat je lichaam het ook moet aankunnen en dat het een veel zwaardere trainingsvorm is.

Voor degene die op een rustige manier vet willen verbranden hieronder de hartslag tabel aan de hand van de maximale hartslag.
Bepaling maximale hartslag
Deze is onafhankelijk van de trainingstoestand! Daalt na het veertigste levensjaar ongeveer 1 slag per minuut per jaar.
Via een test
Methode 1: Klinische test door een sportarts.
Voor meer informatie: Conditietesten.nl.
Via berekening(minder betrouwbaar)
Niet echt betrouwbaar. Er kan een verschil van +/- 15 slagen optreden.
Methode 1: 220 - leeftijd
Methode 2:
Mannen:   214 - (0.8 * leeftijd)
                Vrouwen: 209 - (0.7 * leeftijd)
Aan de hand van maximale hartfrequentie
Het voorbeeld is voor iemand met een van maximale hartslag van180.
Voorbeeld
  Ondergrens   Bovengrens
Gewichtverlies: vetverbranding 55%     99 65%   117
 Fitness zone: algemene conditie 65%   117 80%   144
AŽrobe zone: gezond hart 80%   144 90%   162
AnaŽrobe zone: uitputting 90%   162 100%   180
Rekenmachine

Wat is je maximale hartslag?

  Ondergrens   Bovengrens
Gewichtverlies: vetverbranding 55%  
65%  
 Fitness zone: algemene conditie 65%  
80%  
AŽrobe zone: gezond hart 80%  
90%  
AnaŽrobe zone: uitputting 90%  
100%  
Tips
Voor een afvalschema hardlopen: Runinfo.nl.
In Nederland heeft bijna de helft van de mannen en ongeveer 40% van de vrouwen last van overgewicht.
Zware botten zijn niet zo zwaar dat ze erg veel invloed hebben op je lichaamsgewicht: iemand met zware botten mag maximaal twee kilo van zijn/haar gewicht aftrekken. De smoes van "Ja, maar ik heb zware botten" gaat dus niet op.
Met je gewicht steeds op ongeveer het dezelfde tijdstip: het beste na het opstaan.
Neem gewoon de tijd als je wilt afslanken. Bepaalde eet- en leefgewoontes en verander je niet zomaar binnen de kortste keren.
Gewichtstoename kan ook gewoon betekenen een toename van spierweefsel en versterking van de botten.
Per persoon is genetisch bepaald waar vetreserve wordt opgeslagen. Bij mannen is dat vooral bij de buik. Bij vrouwen heupen, buik, billen en dijen. Ook is het zo dat vet het eerst verdwijnt waar het voor het laatst opgeslagen is.
Stuur door



 
 
  
Aangepast zoeken
 
 
 
 

Start: oktober 2004  Laatst gewijzigd op: